Biraz Sanat Biraz Bilgi

Biraz Sanat
Biraz Bilgi
.
Maniyerizm
.
Rönesans'ın Kırılması : Maniyerizm
Düşünsenize 16. yy'da Floransa'da doğuyorsunuz, resim yapmak konusunda çok beceriklisiniz ve kendi atölyenizde resimler yapıyorsunuz. Maalesef siz de, sizinle aynı dönemde yaşayan diğer sanatçıların benzer kaderini yaşayacaksınız. Çünkü sizden bir nesil önce orada Leonardo Da Vinci vardı, Raphael vardı, Tiziano vardı, Fra Angelico vardı ve siz ne kadar başarılı olursanız olun, ulaşabileceğiniz son nokta bunlar gibi Yüksek Rönesans ustalarının bir taklitçisi olmaktan öteye gidemeyecektir. Çünkü bu sanatçılar zaten yapılabilecek resmin en iyisini zamanında yaptılar.
İşte Rönesans bu noktadan itibaren kırılmaya başlayacaktır. Sürekli olarak kendinden önceki Yüksek Rönesans sanatçılarının taklitçisi olmakla itham edilen bazı sanatçılar bu durumu değiştirmek için figürler üzerinde oynama yapmaya başladılar. Rönesans'ın büyüklüğünü kabul ediyorlar ancak sanat tarihinde kendilerine yer bulabilmek için bazı farklılıklar yaratmanın mecburiyetine de inanıyorlardı. Michelangelo'yu büyük yapan işte bu farklılık yaratma cesaretidir. Onun Sistine Şapeli fresklerindeki figürlere bakarsanız (hatta Davud heykelinde bile) uzuvlar arasında orantısızlık fark edilebilir.
Ancak bu üslubun en dikkat çekici resmi Parmigianino (Parma'lı olduğundan bu ismi almıştır.) tarafından yapılan "Uzun Boyunlu Meryem" eseridir. Resimde, Meryem kucağında İsa ile gösterilir. Teknik olarak ise gerek Meryem'in boynu gerekse de vücut orantısızlığı hemen farkedilmektedir. Bundan dolayı ne zaman "Maniyerizm" dense bir çok kişinin aklına bu resim gelmektedir. Maniyerizm'in bir sonraki ilerleyen aşaması ise "Barok"u doğuracaktır.
Uzun Boyunlu Meryem
Parmigianino, 1535 , Uffizi Galerisi

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dil Gelişimi ve İlgili Kuramlar

Atatürk, Mayıs 1935'te Amerikalı gazeteci Gladys Baker'a verdiği bir röportajda

Milattan önce 4 bin yılında yaşayan Sümer Medeniyetinden elde edilen...